lördag 17 november 2012

Strömmingsbådan

Idag hade jag glädjen att få njuta av Hans Strands mycket fina landskaps bilder när han hade visning i Korsholms Kulturhus. Kände sig lagom inspirerad när man kom hem efteråt, tyvärr började det skymma så arkivet fick stilla abstinensen.
Han nämnde att det börjar bli svårt att leva på naturfotografin och pratade om hur lättilgängliga bilder blivit med webben. Har benägen att hålla med där, magin kring "riktiga" naturfotografer håller på att tunnas ut, det är för enkelt att se nya bilder från olika fotografer.
En av mina gamla och största inspiratörer har aldrig funnits på nätet fören när han nyligen började blogga. För mig har det blivit för lätt att se hans bilder, tidigare kunde man bara läsa hans böcker, undra över dessa mystisk fyllda bilder och fantisera kring dem. Nu känns bilderna jag ser på nätet inte lika fantastiska och djupa längre, magin finns inte riktigt där för mig längre.




4 kommentarer:

  1. Jag förstår dig, och kan i viss mån hålla med dig Fredrik! Däremot är det fullt möjligt att leva på sina bilder även idag, men det krävs en annan verksamhet än för 10 år sedan. Håller även med dig vad gäller tillgängligheten på bilder, att det kan kännas som magin håller på att tunnas ut. Fast jag väljer själv att vara återhållsam, väljer ett fåtal fotografer som jag följer - och sedan har jag ju många böcker i bokhyllan att återkomma till.

    Jag fotograferar nästan varje dag och bloggar ofta, utan att känna att magin försvinner. Att vara ut och fotografera är det viktiga för mig, och genom att blogga håller jag daglig kontakt med olika vänner. En vänskap som även utvecklar mitt fotograferande.

    Det finns mycket som är dåligt av bilder på nätet, det är sällan jag hittar något som verkligen "smäller till" - kvalitetsbilderna är lika många som förr, och kanske genomsnittskvaliteten är något högre. Jag vet inte.

    Jag förstår dig och håller med i det du skriver, men kände att jag ville säga något mer. :)

    SvaraRadera
  2. Tack för dina tankar Terje.
    Som du skriver kan man säkert leva på bild, men säkert inte på samma sätt som för 10-20 år sen.

    Har också som dig ett fåtal bloggar och hemsidor som jag besöker och läser. Det blir annars lätt för mycket och man tappar "kontakten" till bilderna och fotograferna, även om man inte känner personen bakom bilderna så får man en viss känsla för hans verk och kan känna igen hans verk.

    De blev lite svamligt nu men tror nog ni fattar! ;)

    SvaraRadera
  3. Håller till viss del med i vad du skriver. Dock tycker jag att bra naturfoto fortfarande stannar i ens minne emedan "skröfset" tämligen snart är bortglömt och raderat.Hans Strand t.ex som du precis åberopade har ju förmågan att lämna fängslande framträdande och berättande efter sig och det passar ju bra till bilderna som absolut blir änne bättre då.

    SvaraRadera
  4. It was very useful for me. Keep sharing such ideas in the future as well. This was actually what I was looking for, and I am glad to came here! Thanks for sharing the such information with us.

    SvaraRadera